17دسامبر 2021 - یک کمک مالی از سوی بنیاد Novo Nordisk تا سقف 300 میلیون یورو، اکنون امکان تأسیس یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی بزرگ را با تمرکز بر پزشکی سلول‌های بنیادی فراهم کرده است. این مرکز با همکاری دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، موسسه تحقیقات کودکان مرداک در استرالیا و مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند راه اندازی خواهد شد. مشارکت بین این سه موسسه تحقیقاتی پیشرو در جهان، راه را برای درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی در آینده هموار خواهد کرد.

در حال حاضر پزشکی سلول های بنیادی، امیدی برای ابداع درمان های جدید برای بسیاری از بیماری های غیر قابل علاج ایجاد کرده است. سلول های بنیادی در سراسر بدن انسان یافت می شوند و برای یک زندگی سالم حیاتی هستند. پیشرفت های علمی اخیر اکنون به ما اجازه می دهد تا سلول های بنیادی را شناسایی، جداسازی و مهندسی کنیم تا مدل هایی از بافت های انسانی را ایجاد کنیم، بافت های آسیب دیده را ترمیم کنیم و در آینده اندام های جدید را رشد دهیم. درک عمیق زیست شناسی سلول های بنیادی در رشد اندام، ترمیم بافت و مکانیسم های بیماری برای مهار پتانسیل درمانی در پزشکی سلول های بنیادی، ضروری است.

این دقیقاً همان چیزی است که مرکز تحقیقاتی جدید بین المللی سلول های بنیادی قصد دارد به آن دست یابد. مرکز پزشکی بنیاد نوو نوردیسک برای سلول های بنیادی یا reNEW، بر اساس کنسرسیوم جدیدی متشکل از سه موسسه ایجاد خواهد شد. تأسیس این مرکز از طریق کمک مالی بی سابقه تا سقف 300 میلیون یورو از سوی بنیاد  Novo Nordisk در یک دوره 10 ساله امکان پذیر شده است.

پتانسیل گسترده برای درمان بسیاری از بیماری ها

در مدل  reNEW، انتظار می‌رود که اکتشافات فراتر از تحقیقات سلول‌های بنیادی با کیفیت بالا باشد و نتایجی ارزشمند و بیمار محور ایجاد کند. این چشم انداز بر روی علم پیشرفته ی سلول های بنیادی استوار است که از سه موضوع تحقیقاتی مرتبط بالینی، تغذیه می شود:

·        موضوع بازسازی یا reBUILD، که بر استفاده از سلول های بنیادی برای بازسازی یا بازآفرینی بافت پس از آسیب دیدگی یا تخریب تمرکز خواهد داشت. برنامه‌ها شامل درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی برای بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون، بیماری مادرزادی قلبی، دیابت، کولیت اولسراتیو و بیماری مزمن کلیوی است و پروژه‌ها در طول زمان به سمت آزمایش‌های پیش بالینی و بالینی پیش می‌روند.

·        موضوع reSOLVE، کاندیدهای دارویی بالقوه را با استفاده از مدل‌های بافت انسانی مبتنی بر سلول‌های بنیادی غربالگری می‌کند. این شامل مدل‌های رشد یافته ی آزمایشگاهی از اندام‌های کوچک، مانند ارگانوئیدهای سه بعدی روده برای غربالگری داروهایی برای درمان بیماری‌هایی مانند زخم مزمن و بیماری‌های کلیوی و قلبی ارثی است.

·        موضوع reWRITE، از ترکیبی از ویرایش ژن و فن آوری سلول های بنیادی برای توسعه استراتژی های درمانی جدید برای بیماری های ارثی ژنتیکی استفاده می کند. اینها شامل اختلالات نقص ایمنی و اختلالات عضلانی مادرزادی پیشرونده است.

به منظور همسویی این تحقیق با انتظارات و مقررات جامعه، این مرکز موضوع آماده سازی و رفع موانع اجتماعی، اخلاقی، نظارتی و قانونی در پزشکی سلول های بنیادی را مورد مطالعه قرار می دهد و راه را برای ارائه درمان های آینده هموار می کند.

دانشمندان در این سه مؤسسه در گروه‌های مشترک بر روی همه موضوعات کار خواهند کرد تا گزینه‌های درمانی جدیدی را برای بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج ارائه کنند. برنامه‌های تبادل و پلت‌فرم‌های مشترک فناوری در مدل reNEW به این همکاری‌ها و همچنین آموزش نسل‌های جدید دانشمندان در طب بنیادی ترجمه ای کمک می‌کند.

تمرکز بر تحقیقات ترجمه ای

دانشگاه کپنهاگ با وجود مرکز سلول‌های بنیادی DanStem که توسط بنیاد Novo Nordisk تأمین مالی می‌شود، رشد کرده و به مرکز اصلی سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی رشدی در اروپا تبدیل شده است. در همکاری جدید، reNEW بر این موقعیت استوار است و هدف آن ترجمه اکتشافات علمی به پزشکی مشتق شده از سلول های بنیادی است.

دیوید درایر لاسن، سرپرست تحقیقات دانشگاه کپنهاگ، مشتاق برداشتن اولین گام ها در یک سفر طولانی به سمت مداخلات پزشکی مبتنی بر سلول های بنیادی بهتر است. او می‌گوید: من بسیار خوشحالم که دانشگاه کپنهاگ میزبان این مرکز و یک شریک قوی در این کنسرسیوم بین‌المللی هیجان‌انگیز، با تأکید قوی بر ترجمه ی تحقیقات پایه عالی به درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی آینده خواهد بود.

به سمت تعالی پژوهشی

در سال 1968، اولین پیوند مغز استخوان کودکان در اروپا در لیدن انجام شد. از آن زمان، مرکز پزشکی دانشگاه لیدن با سابقه ی برجسته درمان های سلولی برای بیماران، یک رهبر اروپایی در زمینه نوآوری پزشکی بوده است.

پروفسور Pancras Hogendoorn، رئیس و عضو اجرایی هیئت مدیره ی مرکز پزشکی دانشگاه لیدن، می‌گوید: من از این ابتکار جدید بسیار هیجان‌زده هستم، زیرا توده‌ای حیاتی از علم عالی، زیربنای آموزشی، پتانسیل ترجمه ای اثبات‌شده و زیرساخت‌های پیشرفته را ایجاد می‌کند تا در این حوزه پزشکی نوظهور تحول‌آفرین باشد.

مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک با یک ابتکار استراتژیک خاص در زمینه پزشکی سلول های بنیادی، یک مرکز پیشرو در جهان در تحقیقات بهداشتی کودکان است. برای حمایت از این امر، آنها دارای امکانات پیشرفته ای مانند یک مرکز اشتقاق سلول های بنیادی و ویرایش ژن و همچنین یک مرکز مدل سازی بیماری و غربالگری دارو با ظرفیت ارگانوئیدهای سه بعدی هستند.

پروفسور و مدیر مؤسسه ی تحقیقاتی کودکان مرداک، کاترین نورث، می‌گوید: ما از آغاز همکاری بین‌المللی برای پیشرفت پزشکی مشتق شده از سلول‌های بنیادی و در نهایت تسریع ارائه درمان‌های مؤثر و هدفمند برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هیجان‌زده هستیم.

فعالیت های تحقیقاتی در مرکز Novo Nordisk Foundation برای پزشکی سلول های بنیادی از ابتدای ژانویه 2022 آغاز خواهد شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211217/Major-international-research-center-may-drive-the-development-of-future-stem-cell-based-treatments.aspx